Een vrachtje energie

De aandachtige lezer heeft het al gemerkt, ik ben dol op havermout!

Havermout is niet alleen lekker, het is ook veelzijdig: je kan het eten als ontbijtpap, je kan er meel van maken om bijvoorbeeld pannenkoeken of koekjes mee te maken, je kan het in een smootie gebruiken, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Bovendien is havermout ook erg gezond:

  • Het zit vol vezels, wat goed is voor je darmflora, en waardoor je de kans op darmkanker verkleint.
  • De vezels zijn tegelijk een cadeau voor je cholesterolgehalte : havermout doet de cholesterol in je bloed dalen, en zo heb je minder kans op hart-en vaatziekten.
  • De koolhydraten worden maar langzaam opgenomen, waardoor je niet snel honger hebt. Met een kom havermout binnen als ontbijt, kan je er dus wel even tegenaan.
  • Havermout bevat stoffen die goed zijn voor het immuunsysteem. Als je vaak havermout eet, is je lichaam beter in staat een bacteriële infectie op te sporen en te vernietigen.
  • Door een kom havermout te eten, heb je meteen enkele belangrijke vitamines en mineralen binnen: calcium (goed voor stevige beenderen), kalium (zorgt voor een goede bloeddruk en een goede werking van spieren en zenuwen), ijzer (belangrijk voor het immuunsysteem en om ervoor te zorgen dat alle cellen genoeg zuurstof krijgen), fosfor (levert energie en zorgt voor stevige beenderen), …

In principe is haver glutenvrij, maar gezien haver vaak wordt verwerkt in plaatsen waar andere (glutenbevattende) granen komen, is het veiliger om te opteren voor glutenvrije havermout als je intolerant bent voor gluten. Glutenvrije havermout kan je bijvoorbeeld vinden van Bauckhof (Bio-Planet), van het huismerk van Albert Heijn, of van Damhert.

             

Iemand nog een kommetje havermoutpap? 🙂

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To contact us, just click